Rendszerváltások a képzőművészetben

A Fordulat társadalomelméleti folyóirat 21. számában jelent meg Nagy Kristóf 2013-as szakdolgozatának átdolgozott változata, aminek témája a Soros Alapítvány hatása az 1980-as évek magyar művészetére volt. A húsz oldalas tanulmányt Kristóf most az academia.edu-n is publikálta, így mindenkinek hozzáférhetővé vált. Idézet a bevezetőből:

A Soros Alapítványnak az 1980-as évek második felében nyújtott támogatásai a művészeti rendszerváltozás részeiként értékelhetőek: a kulturális hegemóniáért folytatott küzdelemben sikeresen formáltak meg és tettek dominánssá ellenhegemonikus művészeti gyakorlatokat. A késő kádári művészeti hegemóniával szemben először jelent meg a kortárs művészeti logika Magyarországon, mely a nyugati típusú művészeti világ kontextusába helyezte a lokális művészetet. Mindez új típusú függőségeket alakított ki, amelyekben a magyar és a kelet-európai művészet félperiférikus, alárendelt helyzetbe került a globális művészeti világ hatalmi struktúrájában, és így önmaga európaiságának állandó külső és belső bizonyítására kényszerült.

A szöveg segít megérteni, hogy Magyarországon mikor és hogyan történt a rendszerváltás a képzőművészet területén, és hogy ez hogyan hatott ki a jelenre – amire röviden Szarvas Márton is reflektált a Stúdió éves kiállításának megnyitó beszédében.

 

Borítókép: Sugár János – Semmi sincs úgy, mint azelőtt