Csók a Times Square-en

A V-J Day in Times Square a világ egyik leghíresebb fotója. Alfred Eisenstaedt készítette 1945. augusztus 14-én, a második világháború végét, a Time Square-en ünneplő tömeg közepén. A fénykép 70 éve jelképezi a szabad szerelmet és boldogságot: nincs olyan fotós könyv, amiben ne szerepelne, szobrot mintáztak róla, Katy Perry egy koncertjén, Ursula Zandt Az őrzőkben, a helyszínen pedig tömegek játsszák újra az egykori jelenetet.

5723084_c5255fad0b87ca0bc0cda5c454cb7be4_wm

Alfred Eisenstaedt: V-J Day in Times Square
Fotó: Alfred Eisenstaedt / Europress / Getty, index.hu

Zerlina Maxwell How do we end rape culture? (Hogyan szüntessük meg a nemi erőszak kultúráját?) című előadását nézve – aminek az első felében a szexuális erőszak körüli tévhiteket tisztázza (erről magyarul is vannak elérhető anyagok, pl. a MONA vagy a NaNe weblapján) –  kicsit meglepett, amikor a vetített képek között megjelent a fenti fotó (a videóban kb. 0:51-től).

 

De Zerlina Maxwell elmondja, hogy miért:

Tudom, hogy mindannyian látták már ezt a fényképet. Ez a fotó hivatott képviselni a szerelmet és romantikát a patriarchátusban.* Amit talán nem tudnak, hogy ezek az emberek vadidegenek – és ettől ez a jelenet erőszakká változik.

Ezt a fénykép wikipedia oldalán szereplő két idézet is alátámasztja:

Alfred Eisenstaedt 7 óra után pár perccel már a Times Square-n volt. Ekkor még nem olyan nagy a tömeg, hogy ne látná, amint egy fekete egyenruhás tengerész szalad a Broadway és a Hetedik Sugárút találkozásánál, s minden egyes útjába eső nőt megcsókol végtelen nagy boldogságában. Egyszer csak a tengerész egy fiatal ápolónőt ránt a karjaiba. A lány hófehér egyenruhát visel. “Éreztem, hogy ez az a pillanat. Ez az a kép. Ha a fiú nem fekete uniformist visel és a lány nem fehéret, nem készül el ez a kép. Kettejük párosa minden szempontból tökéletes volt. A színek, a mozdulat, a lány teljes megadása. A tökéletes és feltétel nélküli fegyverletétel. Én már rég a Mennyországban leszek, de erre a képemre mindenki emlékezni fog.” – meséli emlékirataiban a fotóművész.

magyar fordítás: A Tengerentúlról jelentem

Amihez még hozzátehetjük az utólag készült interjúkat, ahol a matróz George Mendonsa bevallja, hogy annyira részeg volt, hogy nem emlékszik a csókra, míg a nővér Greta Zimmer Friedman elmondja, hogy

A férfi nagyon erős volt. Én nem csókoltam meg őt. Ő csókolt meg engem.

Tehát a hetven éve ünnepelt szerelmes csók egy férfiról szól, aki miközben A-ból B-be sétált, minden egyes útjába eső nőhöz odament, szó nélkül átkarolta a fejüket és derekukat, rájuk hajolt és lesmárolta őket anélkül, hogy ők beleegyeztek volna.

Idén a matróz halála kapcsán többször megjelent a fénykép a magyar sajtóban is, de egyetlen egyszer sem szerepelt a történetnek ez a vonatkozása – pedig Dé Nes közzétette facebook oldalán az indexnek írt olvasói levelét.

Nem csak a fent leírt sztori és annak elhallgatása bizonyítja a szexuális és nők elleni erőszak mai napig tartó totális elfogadását, hanem millió példa – és ezek közül most csak egy aktuális párhuzam a Blikk.hu-ról:

Sosem látott bulis videó került elő még a Soundról, ahol Ember Péter mutatott be verhetetlen csajozási technikát.

* A feminista politikai gondolkodásban előforduló egyik lényeges fogalom a patriarchátus. A kifejezés szó szerint azt jelenti “az apa hatalma”, ami jelzi a férj/apa dominanciáját a családban. A szó azt a teljes körű elnyomást és kizsákmányolást is kifejezi, melynek a nők alanyai az olyan társadalomban, ahol a férfiak dominálnak. A kifejezés tehát utal a nemek közötti viszonyra a társadalom egészében is. A férfidominancia a feminizmus szerint jelen van minden társadalmi intézményben és sok más szinten is. Megjelenik például a hagyományos családszerkezet sztereotípiájában, melynek megfelelően a nők anyák, háziasszonyok vagy szexuális tárgyak; jelzi ezt a nők alulreprezentáltsága politikai, gazdasági, szakmai és társadalmi vezető tisztségekben; valamint a férfiak által a nők ellenőrzésére használt fizikai megfélemlítés. – forrás

You may also like...